Kuifje… mijn held!
Als klein jongetje verslond ik de Kuifje strips van Hergé. Deze meester van de strip zorgde dat de gekuifde held de mooiste avonturen beleefde op plekken waar ik alleen maar van kon dromen; Peking, Congo, Peru, Tibet en Amerika. Wat maakte nou dat ik zo in die boeken opging? Vanzelfsprekend de prachtige tekeningen van Hergé. Ook Kuifje’s dappere hondje Bobby, Professor Zonnebloem, de stuntelende detectives Jansen & Jansen en Kapitein Haddock met zijn “1000 bommen en granaten!” spraken enorm tot mijn verbeelding.
De fascinatie voor Kuifje zat vooral in twee dingen.
1. Kuifje was helemaal niet sterk of groot. Ook was hij geen geheim agent, detective of rechercheur. Hij was een gewone verslaggever van een krant. Ogenschijnlijk een gewone jongen, maar wel eentje met een bijzonder sterke persoonlijkheid! Kuifje was ongelofelijk slim, voor niemand bang én 100% onkreukbaar. Ik kon mij als gewone jongen identificeren met een andere “gewone jongen” die geweldige dingen voor elkaar kreeg. Hij was echt mijn held.
2. De strips lieten mij een paar uur wegdromen in een adembenemende wereld met natuurgeweld, draken, raketten en boeven. Kuifje kon niet tegen onrechtvaardigheid en kwam ertegen in actie. Hij kreeg het hierbij steevast aan de stok met een machtige boevenbende. Uiteindelijk, na veel hachelijke avonturen, kwam hij als glorieuze overwinnaar uit de strijd. Dankzij Kuifje had het recht gezegevierd.
Terug naar 2017. Het is lang geleden dat ik een Kuifje strip heb gelezen maar ik zie wel een duidelijke parallel tussen de kleine held en mijn merkadviezen voor organisaties.
Wie zijn wij ? Mensen voelen zich het meest op hun gemak bij personen met een sterk en duidelijk karakter. Instinctief voelen wij ons tot iemand aangetrokken of juist niet. Een paar seconden zijn voldoende om hierachter te komen. Bij Kuifje is het karakter klip en klaar. Hij is slim, voor niemand bang en heeft een heel groot rechtvaardigheidsgevoel.
Een herkenbaar karakter (of merkpersoonlijkheid) is, zeker voor dienstverlenende organisaties, een van de belangrijkste instrumenten om je organisatie(merk) te positioneren. Producten en diensten worden immers steeds sneller gekopieerd. Een karakter kun je niet kopiëren, je bent het of je bent het niet.
Wat is onze strijd? Alle avonturen van Kuifje gaan in essentie over het bestrijden van onrechtvaardigheid. In elk stripverhaal heeft hij een heldere missie waar hij, samen met zijn vrienden Bobby, Zonnebloem, Haddock en Jansen & Jansen, voor strijdt. Deze missie drijft en verenigt hen.
Missie-gedreven organisaties creëren feitelijk een conflictsituatie die om een oplossing vraagt. Dit conflict zorgt voor urgentie en relevantie. Steeds meer organisaties hebben een maatschappelijk-gedreven missie dat een conflict wil oplossen. Denk bijvoorbeeld aan het merk Dopper dat strijdt tegen de plastic afvalberg. Dit is natuurlijk prachtig, zeker als het bij het karakter van de organisatie past. Een markt-gedreven missie kan echter net zo sterk zijn. Zoals bijvoorbeeld die van BMW: “auto’s maken die rijden tot een geweldige ervaring maken”.
Kortom, weten wie je bent en waar je voor staat is voor organisaties net zo belangrijk als voor mensen… en stripfiguren.
Contact
Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.