Locomotive

Merk, ga het conflict aan!

Je kent ze vast wel, succesvolle ondernemers wiens frustratie over het aanbod de aanleiding was om met iets beters te komen. Zoals James Dyson, de uitvinder van de stofzuiger zonder stofzak. Hij irriteerde zich eraan dat zijn dure stofzuiger aan zuigkracht verloor door stofophoping. Oprichter Jos de Blok van thuiszorg-aanbieder Buurtzorg zag dat er veel geld en energie verdween in management en bureaucratie en introduceerde een organisatiemodel zonder management. Verzekeraar Inshared die jou laat profiteren als je geen schade hebt. En Hennes & Mauritz dat de “high fashion” van Parijs en Milaan voor iedereen bereikbaar maakt. Het zijn zonder uitzondering merken met een intrinsieke motivatie (purpose) vanuit een conflict met de status quo. Het maakt ze relevant, onderscheidend, aantrekkelijk én succesvol.

Van conflict naar purpose naar verhaal
Inderdaad, het zijn allemaal voorbeelden van merken die hun strijd met de status quo vanaf dag een zijn aangegaan. Maar ook voor organisaties die van nature minder strijdbaar zijn, is het creëren van een conflict een vruchtbare voedingsbodem. Het levert intrinsieke motivatie en een onderscheidend, relevant verhaal op. Dit conflict kan liggen in het omverwerpen van een heilig huisje van de markt, slechte dienstverlening door de concurrentie, een (te) machtige concurrent of een onwenselijke situatie die door niemand opgelost wordt. Geen enkele markt is namelijk perfect, er is bijna altijd een discrepantie te vinden tussen de vraag van de klant en het aanbod van de markt. Je kunt het ook zo formuleren: “Wat krijgen jouw klanten niet, dat ze dolgraag van je willen hebben?” Het antwoord op deze vraag zou wel eens de deur kunnen openen naar een merk met een inspirerende purpose en een krachtiger, eigen verhaal.

Greenchoice
Kijk eens naar dit voorbeeld van Greenchoice. Zij staan al 15 jaar voor groene energie. Maar dat doen Eneco en Qurrent ook. Het Greenchoice verhaal kwam tot nu toe ook niet verder dan de containerbegrippen duurzaam en groen. Nul opvallend en nul onderscheid. En kijk nu eens! Ze hebben hun conflict gevonden in het “bestrijden van de passieven”; mensen en organisaties die maar wat “aardkloten”. Greenchoice daarentegen gaat “samen met de vooroplopers (hun doelgroep), de energiemarkt zo snel mogelijk 100% duurzaam maken”. En voilá, meteen een mooie purpose! En zeg nou zelf, wie wil er niet voorlopen?

Wat is het conflict waar jouw organisatie een oplossing voor biedt? Ga op zoek en vind het. Ik weet zeker dat je er veel plezier aan gaat beleven.

Contact

Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.