Een merk: duur speeltje of serious business?
22 september 2021
Over het woord “merk” bestaan onder ondernemers nogal wat misverstanden. De hardnekkigste is misschien wel dat het een speeltje zouden zijn van de afdeling marketing. Een duur speeltje zelfs dat nauwelijks bijdraagt aan zakelijk resultaat, en dus niet serieus genomen hoeft te worden. In dit artikel ga ik in op dit wijdverbreide misverstand.
Om de koe maar bij de horens te vatten. Een merk is wat mij betreft allesbehalve een speeltje van marketing.
Ten eerste: een merk gaat over veel meer dan alleen marketing. Het is het cement tussen de ‘bouwstenen’ van organisaties. Het verbindt namelijk de bedrijfsstrategie, organisatiecultuur, purpose, talent-werving, marketing en innovatie met elkaar. Het merk gaat over de “waarom”, “hoe” en “wat” vragen. Dit maakt het merk de meest effectieve tool om de onderneming, medewerkers, business en klanten met elkaar in lijn te brengen. Klinkt best wel serieus toch?
Ten tweede: een merk zou duur zijn en enorme investeringen vergen. Ik durf te betogen dat ondernemen zonder een merk een stuk duurder is.
- een merk is de belangrijkste schakel die de onderneming, via de interne organisatie en producten en/of diensten verbindt met de markt waar de klant zich bevindt. Als die connectie tussen binnen en buiten er niet is, wordt het pas duur.
- een merk is hét kompas om zakelijk koers te houden, Het zorgt dat je dicht bij je zelf blijft, je focust op de juiste dingen en je niet als een opportunistische kameleon gaat gedragen. Ondernemen zonder goed kompas is pas duur.
- een merk zorgt voor effectieve communicatie. Het is de basis voor je onderscheid, eenduidigheid en herkenbaarheid. En het helpt je commerciële ideeën eenvoudig te toetsen op passendheid, geloofwaardigheid e.d. Communiceren zonder merk is pas duur.
- een merk geeft je onderneming kleur en een gunfactor. Zonder dat wordt je aan de kant geschoven voor de eerste de beste concurrent die goedkoper is. Inwisselbaar zijn is pas duur.
- een merk zorgt dat je een hogere prijs kunt berekenen en winstgevender kunt zijn. Druk op de winstmarge is pas duur.
Het is belangrijk dat ondernemers begrijpen dat een merk allesbehalve een speeltje is. Het is mijn ervaring dat ze er superenthousiast mee aan de slag gaan als ze de waarde ervan eenmaal ontdekt hebben. En met mooie resultaten!
Contact
Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.