Hans de Koning

Hoe eenvoudig is jouw merk?

13 augustus 2021

“Marketing is about values. It’s a complicated and noisy world, and we’re not going to get a chance to get people to remember much about us. No company is. So we have to be really clear about what we want them to know about us.” Het is een beroemde quote uit 1997 van Apple’s Steve Jobs. Hij had als geen ander in de gaten dat een bedrijf scherpe keuzes moet maken om in een complexe en lawaaiige wereld gezien en gehoord te worden.

In de visie van Apple lees je deze keuzes terug: “We geloven dat we op aarde zijn om geweldige, innovatieve producten te maken. Wij geloven in het eenvoudige, niet in het complexe. We zijn van mening dat alleen op markten aanwezig moeten zijn waar we een significante bijdrage kunnen leveren. Wij geloven erin nee te zeggen tegen duizenden projecten, zodat we ons echt kunnen concentreren op de weinige projecten die echt belangrijk en zinvol voor ons zijn.

Merkdenken is keuzes maken

Apple’s keuze voor eenvoud en de focus op enkele markten en projecten is hét voorbeeld van effectief merkdenken. Een gelukkig kennen we ook in Nederland merken die succesvol zijn door te focussen op maar één ding. Het gaat erom dat ene ding beter te doen dan anderen. Ik denk aan Buurtzorg. Deze thuiszorgorganisatie vond dat het beter moest. Zorg moest dichtbij de cliënt georganiseerd. Management was hierdoor meteen overbodig en de bureaucratie was ook weg. Zelfsturende teams uit de buurt leveren zorg die 100% aansluit bij de wensen en behoeften van elke cliënt. Kwalitatiever en tegen lagere kosten. Op de Zorgkaart scoren ze dan ook een 9.1! Ik denk ook aan fonQ de interieur webwinkel die je wil inspireren. Hun merkessentie is wooninspiratie. En dat doen ze goed want fonQ is uitgeroepen tot Beste Webwinkel 2021.

Voor veel ondernemers blijkt het echter nog helemaal niet eenvoudig om focus aan te brengen en ‘t simpel te houden. In de pitches die ik regelmatig bijwoon gaat het over diensten, assortimenten, specs en nog veel meer rationele zaken. Men is daarbij ook nog eens snel, creatief, klantgericht én voordelig! Halverwege de pitch ben ik ze volledig kwijt en mentaal vertrokken. Denk even terug aan de “complicated and noisy world” van Steve Jobs. Nou ik heb nieuws voor je, die wereld is sinds 1997 alleen nog maar ingewikkelder en lawaaiiger geworden. Daarom een aantal handvatten om meer focus en eenvoud in je merk en je verhaal aan te brengen:

  1. Begin met duidelijk te krijgen waarom je er überhaupt bent. Wat missen klanten als jij er niet meer zou zijn? Denk bijvoorbeeld terug aan de reden dat je het bedrijf ooit bent begonnen.
  2. Krijg helder wat jouw rol is in het leven van je klanten en kies! Ben je de creatieve innovator die altijd weet te verrassen? Of de specialist die ergens meer vanaf weet dan ieder ander, en altijd voor het beste gaat? Ben je de gezellige klant-knuffelaar voor wie niets teveel is? Of ben je de betrouwbare rots in de branding die zorgt dat het altijd goed komt. Je rol bepaalt hoe je product of dienst eruitziet, hoe je je gedraagt en hoe je uiteindelijk communiceert.
  3. Weet welk probleem je oplost. Een mooie vraag om dit boven tafel te krijgen luidt”: wat krijgen je klanten nog niet, dat ze dolgraag van je willen hebben? Ga hierover nadenken en vervolgens met klanten erover in gesprek. Het antwoord zou wel eens je missie kunnen worden en aan de basis staan van een succesvol merk.
  4. Kies onvoorwaardelijk voor je ideale klant. Als je weet voor wie je het doet, krijgt je merk vanzelf meer focus en wordt je verhaal een stuk eenvoudiger. Als je alles voor iedereen wil zijn, ben je uiteindelijk niets voor niemand.
  5. Heb een heldere en eenvoudige propositie. Welke waarde lever je uiteindelijk en vormt de essentie van jouw merk? Probeer deze propositie in één kernachtige zin te vangen, of beter nog in één woord. Voorbeelden: Coolblue’s “Alles voor een glimlach” (meteen ook de pay off), BMW’s rijplezier, Aquacell’s zacht of Interpolis’ glashelder.

Dus, en dit moet je niet persoonlijk opvatten, Keep It Simple Stupid!

Contact

Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.