Locomotive

Het “volgende normaal”

15 september 2020

Covid-19 markeert vanzelfsprekend een enorme disruptie in onze samenleving.

De huidige situatie van social distancing, mondkapjes en virtuele events, vaak aangeduid als het “nieuwe normaal”, is gelukkig slechts tijdelijk. Corona zal immers vroeg of laat verdwijnen. Zullen we straks, als er een werkend vaccin is, teruggaan naar het “oude normaal”?

Mensen passen hun gedrag in nieuwe situaties razendsnel aan. Dit hebben we de afgelopen tijd goed kunnen zien. We ontdekken nieuwe mogelijkheden, werken moeiteloos vanuit huis, communiceren efficiënter en innoveren razendsnel omdat we wel moeten om te overleven. Er zullen na Corona zeker elementen uit het “oude normaal” terugkeren maar het wordt toch waarschijnlijk nooit meer zoals het was. Er is te veel gebeurd en mensen hebben hun gewijzigde gedragspatronen voor een groot deel al geïnternaliseerd. Wat er voor de huidige crisissituatie in de plaats komt is het beste aan te duiden als het “volgende normaal”.

Organisaties en merken: opnieuw voorsorteren

Organisaties hebben tot nu toe in de overlevingsstand gestaan. Terecht en logisch maar zo langzamerhand dienen ze zich ook voor te bereiden op dit “volgende normaal” dat zich pakweg over een jaar aandient. Post-Corona zal de samenleving er namelijk behoorlijk anders uitzien. Hoe dit zich precies zal ontvouwen is nu nog lastig in te schatten, maar wat we wel weten is dat de veranderingen die we al kunnen zien niet meer weggaan: meer digitaal communiceren, aandacht voor hygiëne, vaker thuiswerken, minder reizen, ander koopgedrag, een praktischer relatie tot dataprivacy, de actievere rol van de overheid, minder woon-werkverkeer… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Hoe kun je deze trends vertalen naar jouw eigen situatie? Welke nieuwe kansen zie je voor je opdoemen? Wat wordt de fundamenteel nieuwe rol van jouw merk(en) in het “volgende normaal”? Deze sweet spot vinden is zeker niet gemakkelijk. Het is ervoor nodig om out-of-the-box te denken en buiten je comfort zone te treden. Incrementele aanpassingen zijn nu volstrekt onvoldoende. Veel organisaties zullen tot de conclusie komen dat ze hun bestaansrecht opnieuw moeten definiëren én bewijzen.

De komende 6 tot 9 maanden bepalen voor marketeers en ondernemers of ze uiteindelijk als winnaars of verliezers uit de Corona-crisis tevoorschijn komen. Hiervoor is veel wijsheid en vooral lef nodig!

Contact

Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.