Locomotive

Weet je wat? Ben lekker jezelf!

In Nederland worden we opgevoed met de gedachte dat je het hoofd niet boven het maaiveld moet uitsteken. Dan wordt het er immers afgehakt! Wij hebben spreekwoorden die je in geen enkel ander land aantreft: “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.” Het zit diep in onze calvinistische cultuur. In het bedrijfsleven kom je het ook nogal eens tegen: mooie organisaties die hun eigenheid én daarmee hun onderscheidend vermogen verstoppen in het keurslijf van de branche. Het resultaat? Eenheidsworst!

Zullen we hier eens mee ophouden en wat meer onszelf durven te zijn? Uit onderzoek blijkt dat klanten, in het geval van een vergelijkbare propositie, kiezen voor de aanbieder met de voor hen meest aansprekende persoonlijkheid. Ze kiezen dus niet voor wat jij te bieden bent maar hoe jij het verschil voor ze maakt. Wat je te bieden hebt is in veel gevallen onvoldoende onderscheidend en bovendien erg snel gekopieerd. Hoe jij de dingen doet is niet te kopiëren want is onlosmakelijk verbonden met jouw unieke karakter. Laat dus zien wie je bent en wat jou bijzonder maakt. Kies ook voor een eigen, uniek verhaal. Een verhaal dat per definitie alleen van jou kan komen.

“Sometimes people remember what you say. Sometimes people remember what you do. But they always remember how.”
Maya Angelou, Author and poet

Vergeet ook termen als Business-to-business en Business-to-consumer. Het is jargon uit de vorige eeuw dat meteen bij het oud vuil kan. Het is Human-to-human! Want uiteindelijk doen mensen zaken met mensen. Punt. Mensen doen zaken met mensen wiens karakter hen aanspreekt. Met mensen die bij ze passen. Instinctief voelen wij of iemand ons aanspreekt, of juist niet. Een paar seconden zijn voldoende om hierachter te komen. “Ja, dat is een goede club, die vertrouw ik. Daar wil ik mee in zee.”

Hou je alsjeblieft niet aan “de ongeschreven wetten van de branche”. Kies altijd voor jezelf en word een echte persoonlijkheid in jouw markt. Word een uniek karakter met een eigen, origineel geluid. En als de klant eenmaal voor je gevallen is, heb je alle gelegenheid te laten zien wat voor een geweldig aanbod jij hebt.

Je klant is een en al oor!

Contact

Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.