Locomotive

20 tips over het merk in 2020

Het nieuwe decennium biedt ondernemers weer nieuwe kansen. Interessante groeisectoren zijn zorg, huisvesting, technologie, verduurzaming en de energietransitie. Ondernemers beginnen met een idee en stoppen daar vervolgens al hun energie, tijd en geld in. In de nogal opportunistische start-up fase worden verschillende marktsegmenten en doelgroepen benaderd, proposities worden aangescherpt. Het is vooral trial & error onder het adagium: “Hoe en bij wie maken we de meeste kans op succes?”. En als het dan uiteindelijk lukt om klanten te overtuigen, en de belofte wordt waargemaakt, gaat de onderneming groeien.

Aan de basis van het eerste succes staat een gedreven ondernemer, de juiste timing, een onderscheidende propositie, succesvolle sales of een combinatie van dit alles. In deze fase van de onderneming wordt veel geleerd over de klant, de propositie en de organisatie. Mijn stelling: ondernemers die hun expertise vertalen naar een merk hebben veel meer kans om ook in de volgende fase succesvol te blijven. Een merk dwingt je namelijk om het opportunisme van de start-up achter je te laten en duidelijke keuzes te maken. Het wordt een stuk eenvoudiger om koers te houden en de juiste dingen te blijven doen.

Mijn 20 tips die ondernemers helpen succesvol te zijn:

1. Focus je met één glasheldere propositie op één zo specifiek mogelijke doelgroep. Generalisten hebben het lastig want internet maakt het voor klanten veel makkelijker om de beste specialisten te vinden. En dan is de keuze snel gemaakt.

2. Net als mensen hebben ondernemingen een eigen (merk)persoonlijkheid die klanten aanspreekt, of juist niet. Mensen en organisaties die zichzelf goed kennen zijn bewezen succesvoller. Haal jouw unieke, niet te kopiëren merkpersoonlijkheid naar boven en draag die consequent uit. Be somebody!

3. Vind je purpose (missie mag ook hoor…). Waar ben je gepassioneerd over? Denk eens goed na over wat klanten heel graag van je willen en nu nog niet van je krijgen. Ga hier voor de volle 100% voor.

4. Doorbreek het interne silo-denken en betrek de hele organisatie bij je purpose. Maak expliciet wat deze betekent voor het gedrag van elke individuele medewerker.

5. Val medewerkers niet meer lastig met kernwaarden. Ze komen bijna nooit tot leven omdat ze abstract zijn, rationeel en de samenhang ontbreekt. Ga voor een inspirerend verhaal gebaseerd op de purpose en essentie van jouw merk.

6. Benadruk je onderscheidend vermogen. Welk concrete probleem los jij op voor klanten? Slechts één probleem, dus geen twee of meer. De oplossing die jij biedt voor dit probleem vormt je enige echte merkbelofte.

7. Breek met de ongeschreven code’s van je branche. Word, met andere woorden, een mentale marktleider in plaats van een volger.

8. Laat de hygiëne-factoren van de branche links liggen (voorbeeld: duurzaamheid in de lease-branche). Natuurlijk moet je duurzaam zijn, maar de concurrent is dat ook. Je hebt alleen bestaansrecht door minimaal functioneel onderscheidend te zijn met je product en/of dienst.

9. Ga veel verder dan alleen functioneel onderscheid. Wordt onweerstaanbaar door klanten te inspireren: koppel je ondernemerschap aan een maatschappelijk doel dat bij je past, verleidt mensen met verhalen, “verpak” je activiteiten aantrekkelijk en maak ze “Instagrammable”.

10. Trap niet in de hype-val. Ga dus niet voor de zoveelste keer je merk herpositioneren omdat je zo nodig mee moet doen met het nieuwste in de branche (zie ook Tip 8). Als je niet oppast kunnen klanten je niet meer volgen en vervreemden ze zich van je.

11. Voer je meerdere merken? Kijk altijd kritisch naar de waarde van elk afzonderlijk merk. Een merk kost tijd en geld om in de lucht te houden. Is het dat wel waard?
De klant is allereerst mens.

12. Er is voor een merkstrategie geen fundamenteel verschil tussen BtoC en BtoB. Hooguit in de tactiek. Mensen gaan transacties aan met mensen en organisaties waar ze iets mee hebben en die ze vertrouwen.

13. Ratings, rankings en reviews worden steeds belangrijker. Beloof minder en overtref verwachtingen met je producten, diensten en gedrag.

14. Zorg dat je merkuitstraling altijd up to date blijft. Klanten zeggen er nooit iets over maar voelen wel haarfijn aan of je nog van vandaag bent. Pas je uitstraling elke paar jaar aan volgens de weg van de evolutie.

15. Staat je merkstrategie, huisstijl en communicatieconcept als een huis? Zorg dat je de branding en communicatie ook professioneel uitwerkt. Een stagiair is geen vormgever of tekstschrijver. Een goede strategie en messcherp concept dat amateuristisch is uitgewerkt is vooral zonde van de investering. Sterker nog, werkt averechts.

16. Alles is je merk en je merk is alles. Zorg dat alles wat je doet in lijn is met je merkstrategie. Ook een vacaturetekstje op Indeed is een kans om je van je beste (en juiste) kant te laten zien.

17. Sociale media maken van van elke medewerker, leverancier, partner en klant een potentiële ambassadeur voor je merk. Maakt het ze gemakkelijk om hier werk van te maken.

18. Specifiek voor de wat introverten onder ons. Ben niet te bescheiden en treed naar buiten met je merk. Wees trots, laat zien dat je er bent. Laat je uitstraling en communicatie je bedrijf groter lijken dan het in werkelijkheid is.

19. Onderschat nooit de kracht van een merk. Het is geen panacee voor al je uitdagingen maar wel dé strategische tool om succesvoller te ondernemen. Het zorgt ervoor dat medewerkers de missie van je organisatie omarmen (internal branding), werknemers voor jou willen werken (employer branding) en dat klanten voor jouw merk kiezen (external branding).

20. Bureaus kunnen je adviseren, verrassen, scherp houden, een frisse blik bieden, een spiegel voorhouden, namens de klant spreken. Maar houd altijd zelf de regie! Jij bent en blijft de hoeder van je eigen merk.

Doe je voordeel met mijn 20 tips voor 2020. Ik wens je sowieso gezellige feestdagen en een fantastisch nieuw decennium!

Contact

Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.