Locomotive

De zin en onzin van de why.

5 februari 2019

“Werk jij nog gewoon voor het geld? Nee toch?” Werken gaat vandaag over zingeving en de why zo lees ik overal.

In de media wordt het nogal eens overdreven maar het is wel zo dat mensen liever werken voor organisaties die meer doen dan winst maken voor de aandeelhouder. En zeker nieuwe generaties vinden zingeving belangrijk. Laat menselijk kapitaal vandaag nou ook nog eens behoorlijk schaars zijn en het is overduidelijk dat je een goed verhaal moet hebben om talent te werven en te binden. Een verhaal dat onlosmakelijk bij jouw organisatiemerk past en waar mensen enthousiast van worden. Ongeveer hetzelfde verhaal heb je trouwens nodig voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Passend, aantrekkelijk en motiverend
Je verhaal hoeft niet per se maatschappelijk, ideëel of bevlogen te zijn. We werken immers niet allemaal bij een ‘social enterprise”. Maar het moet wel goed passen bij het karakter van je organisatie, aantrekkelijk zijn voor de buitenwereld, en mensen motiveren om de juiste dingen te doen.

Denk aan de zorgverleners van een ziekenhuis die patiënten beter helpen door zich oprecht te interesseren in de mens achter de patiënt. Het betreffende ziekenbuis heeft “oprechte interesse” als enige merkwaarde en deze klinkt overal in door. Wist je dat je een gebroken enkel op meer dan 10 manieren kunt opereren? Een bankhanger ondergaat een heel andere operatie dan een marathonloper. Om te weten welke aanpak het beste is moet je je wel eerst in mensen verdiepen.

Of het verhaal van een bedrijf dat merkfabrikanten helpt om rechtstreekse relaties aan te gaan met consumenten. Door digitalisering zijn de mogelijkheden legio. Hun missie: “alle barrières tussen merkfabrikanten en consumenten wegnemen”. Zij beloven hun opdrachtgever “de meest effectieve relatie met consumenten”. De merkwaarde: “kansen benutten”. Niks maatschappelijk maar keihard commercieel, helder en inspirerend voor hen die zich thuisvoelen in de commercie. Medewerkers én klanten herkennen het verhaal én zijn er enthousiast over. De interne motivatie is groot.

Leuker werken voor inspirerende organisaties
Wat mij betreft is de “why” zeker niet de enige weg naar een succesvolle toekomst. Maar ik gun iedere organisatie op z’n minst een inspirerende, activerende missie. Daarnaast een aantrekkelijke klantbelofte die elke dag waargemaakt wordt. En tenslotte één merkwaarde waaraan alles wat je doet getoetst kan worden. De kracht ervan is dat ze motiveren, verwachtingen scheppen en gedrag sturen. En… ze maken werken zoveel leuker.

Ik wens iedereen dit jaar veel werkplezier!

Contact

Wil je weten wat een Merkverhaal voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op met Hans de Koning.